بررسی های اخیر دانشمندان در رابطه با مصرف شکلات به چه صورت است؟

یک مطالعه آینده نگر دیگر مبتنی بر جمعیت شکلات تخته ای روی 20992 شرکت کننده نتوانست ارتباطی بین مصرف زیاد شکلات (تا 100 گرم در روز) و نارسایی قلبی را نشان دهد.

یک بررسی سیستماتیک نشان داد که مصرف منظم شکلات (<100 گرم در هفته) ممکن است با کاهش خطر قلبی عروقی مرتبط باشد و مناسب ترین دوز مصرف شکلات 45 گرم در هفته است.

زیرا سطوح بالاتر ممکن است  شکلات کادویی قافلانکوه به دلیل اثرات نامطلوب، فواید سلامتی را خنثی کند.

مرتبط با مصرف قند بالا است.

شکلات

این یافته‌ها مشابه نتایج یک گروه بزرگ از مردان سوئدی بود که ارتباط بین مصرف شکلات و بروز نارسایی قلبی را نشان داد، با اثرات محافظتی در افراد مصرف‌کننده بیش از 1 وعده در روز است.

کاکائو همچنین در درمان بیماری های مغزی مانند سکته مغزی نقش دارد. در واقع، مصرف کاکائو با افزایش جریان خون مغزی مرتبط است.

به همین ترتیب، مصرف روزانه شکلات تلخ ایرانی ممکن است احتمال حمله سکته مغزی را کاهش دهد.

با این حال، یک مطالعه کوهورت آینده‌نگر بزرگ مبتنی بر جمعیت ژاپنی، ارتباط بین مصرف شکلات و خطر کمتر سکته مغزی را در زنان گزارش کرد، اما در مردان نه است.

4.2. هموستاز گلوکز

اجزای کاکائو بالقوه به عنوان عوامل ضد دیابت،  شکلات تلخ به ویژه در دیابت نوع 2 (T2D) هستند.

این جنبه با توجه به اپیدمی در حال ظهور سندرم متابولیک در سراسر جهان، از جمله چاقی، T2D، و دیس لیپیدمی از اهمیت خاصی برخوردار است.

کاکائو و فلاونول ها با کاهش هضم و جذب کربوهیدرات در روده، هموستاز گلوکز را بهبود می بخشند.

در واقع، عصاره کاکائو و پروسیانیدین ها به طور وابسته به دوز آلفا آمیلاز پانکراس، لیپاز پانکراس و فسفولیپاز A2 ترشح شده را مهار می کنند.

کاکائو و فلاونول های آن با تنظیم انتقال گلوکز و پروتئین های سیگنال دهنده انسولین در بافت های حساس به انسولین (کبد، بافت چربی و ماهیچه های اسکلتی) حساسیت انسولین را بهبود می بخشد و از آسیب اکسیداتیو و التهابی مرتبط با بیماری در این بافت ها جلوگیری می کند.

 

  • منابع:
    1. Chocolate, “Food of the Gods”: History, Science, and Human Health
  • تبلیغات: 
    1. تاثیرات مثبت پوشیدن صندل برای کودکان
    2. سریع ترین روش کسب ثروت در کتاب گینس
    3. مردی که با پالت چوبی پرواز کرد!
    4. کشف مانتو خیره کننده متعلق به یک خون آشام